منتديات المصرى افندينا  


 
 
العودة   المصرى افندينا > ركن الشعر و الأدب > دوار الشعر العامى
دوار الشعر العامى ركن مخصص لشعراء المصرى افندينا باللغة العامية
 
 

 
 
الملاحظات
 
 


إضافة رد
 
 
   
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
 
 
#1  
قديم 12-06-2015, 04:00 AM
الشاعر ناجى عبد المنعم غير متواجد حالياً
لوني المفضل Cadetblue
 رقم العضوية : 77
 تاريخ التسجيل : Sep 2014
 فترة الأقامة : 1649 يوم
 أخر زيارة : 27-07-2015 (11:19 PM)
 العمر : 54
 المشاركات : 12 [ + ]
 التقييم : 10
 معدل التقييم : الشاعر ناجى عبد المنعم is on a distinguished road
بيانات اضافيه [ + ]
افتراضي مساجلة شعرية حول ( خلافات آدم وحواء ) بين الشاعرين ناجى عبد المنعم وعلا قنديل




مساجلة شعرية
حول خلافات آدم وحواء

بين الشاعرين
ناجى عبد المنعم
و
علا قنديل
===========
الشاعر ناجى عبد المنعم
---------------------
سبت البلد والدنيا من أجلك
وعملت ديك من غير جناح ولا ريش
كات تصحى شمس القلب من قبلك
وتخش لك من بين شقوق الشيش
ترسم خطوط العشق فوق شكلك
وانت حجر كنتى مابتحسيش
كل النكد والغدر كان طبعك
أنانية وانتهازية .. خاينة العيش
حطيت صوابعى فى الشقوق منك
ولبست من غلك بواقى الخيش
آخر الكلام من غلبى راح أقول لك
ملعون هواكى بقه واحدة ماتتعاشريش
=====================
الشاعرة علا قنديل
-----------------
خسارة
ضاع من قلبى هواك
خسارة كنت بتمناه
وأد قلبى الى حبه
اتعلمت آآسى
وآد شوقى ليه
أدرت انسى
واكره ير ضعفى معاه
واكره قلبه وريده
ومش ممكن انى
هيكون مابينى وبينه عتاب
وغصب عنى..هاحاول انى
تكون مشاعرى ليه بحساب
انا كان ليا قلب..سكنته ضلوعه
انا كان ليا عمر..حلف ما يبيعه
يا خسارة
القلب الشارى باع
والعمر ف حبه ضاع
يا خسارة
=====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
------------------------
قلبى عشان حب اتحرق ودا كان جزاته
هاانساكى وأبدأ من جديد واحرق غزاته
ان كنتى فاكره ان ثوانى من الزمن
فأنا الحياه وانا المصير وانا الزمن ذاته
====================
الشاعرة علا قنديل
------------------
قلبى عشانك داب وكان ده جزاته
مقدرش ينساك ووقف الزمن ذاته
طول عمرك مغرور عايش لملذاته
جه عليك اادور انسى بقى حياته
====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
---------------------
أنا قلبى كان أسفنج بيمص الهموم
وكتافى شالت شمس وجبال وسدوم
من يوم ماشفتك واصطبحت بسحنتك
وانا عقلى تاه وطلعت كفران م الهدوم
======================
الشاعرة علا قنديل
------------------
انا الى منك قلبى شال هموم
وعلى كتافى هرم ميدوم
ﻻ طمرت فيك عشرة
وﻻ حفظت الجميل يوم
======================
الشاعر ناجى عبد المنعم
-----------------------
حطيت صوابعى فى الشقوق وبدأت أزوم
وشربت من عشقك تناويع السموم
هوه انت ايه ؟! مش برضه ست وللا انا
بدر التمام تايه فى أدغال الغيوم
======================
الشاعرة علا قنديل
----------------
مش حنزل لمستواك وﻻ حتعلم
طول عمرك ناصح وعامل معلم
قالو فى المثل اتجوز غازية
وبﻻش الفيومية وافهم واتعلم
=======================
الشاعر ناجى عبد المنعم
--------------------------
انا كنت شايفك نجمة بين كل النجوم
نورها بيفرد ع السما ولا شمس يوم
من كتر همى للأسف شايفك غراب
أو بومه من كتر النكد ولا أعتى بوم
======================
الشاعرة علا قنديل
----------------
ﻻ عمرك حسيت وﻻ فهمت ف يوم
وﻻ يفرق معايا شمسك من نجوم
البخت لو معاك مايل
عمره ما حيتعدل وﻻ حيتنصف يوم
=======================
الشاعر ناجى عبد المنعم
---------------------
حرب البسوس كانت سببها امرأة
نكسة بلادنا كان سببها امرأة
العباسية وكل نزﻻئها الجنان
داخلينها برضه والسبب كانت امرأة
=======================
الشاعرة علا قنديل
-----------------
ليه على المساوئ تقول ماهى امرأة
الراجل هو الى سايق ال امرأة
وهنروح بعيد ليه
هى امك..مش برضه امرأة
=====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
-----------------------
كان يجرى ايه لو كان بنا ربك رحيم
ماخلقش غير آدم بدون شيطان رجيم
لكن هااقول ايه والحياه والملك له
راح اقول كده استغفر الله العظيم
======================
الشاعرة علا قنديل
----------------
ربنا رحمته واسعه وبيك رحيم
قادر يشد لجامك يمكن تستقيم
لكن هاقول اايه والحياة والملك له
وجودى جنبك تخليص ذنب عظيم
========================
الشاعر ناجى عبد المنعم
-----------------------
الست زى الموج وموج البحر قلاب
طول ماانت غير معتل وفلوسك كتير
تلقاها نسمة من الجنوب تخطف اﻻلباب
وف لحظة لو قلت عزيمتك تبقى ريح امشير
======================
الشاعرة علا قنديل
------------------
ﻻ عمرك حسيت وﻻ فهمت ف يوم
وﻻ يفرق معايا شمسك من نجوم
البخت لو معاك مايل
عمره ما حيتعدل وﻻ حيتنصف يوم
======================
الشاعر ناجى عبد المنعم
---------------------
احمر شفايف والرميل والبودرة والمونيكير
وباروكة صفرا واسترتش وكام بادى شفاف
يا ويح قلبى كل ده للناس..وجوزك الفقير
مالهوش نصيب اﻻ النكد والعكننة وعيش حاف
============================
الشاعرة علا قنديل
---------------
آدتلك صوابعى العشرة وتقولى لسه كتير
نظرك شيش بيش انت الى مش شااايف
عنيك على طول زايغة وعاوزنى دايما اغير
هو دا طبعك .....ودايما على العوج حااالف
=========================
الشاعر ناجى عبد المنعم
-----------------------
احتل ادم كل مهنه من المهن
سلطان ملك وامير غفير حتى الطبيخ
مافضلش غير يحمل ويولد زيكم
اقرى سطور المهزله واقرى التاريخ
=====================
الشاعرة علا قنديل
-----------------
حواء كمان مسكت كتير من المهن
كانت اميرة سفيرة وايديها ف حرير
يالى انت فاكر سلطتك تحكم بيها العالم
ورى كل راجل عظيم امرأة وسرك ف بير
========================
الشاعر ناجى عبد المنعم
--------------------
من ضلع اعوج..اتخلقتم للعوج
وما تفلحوش غير فى الهرج وياالمرج
كلمة وقالها من زمان سيدنا النبى
وحديث صحيح ما تآخذنيش وبدون حرج
=========================
الشاعرة علا قنديل
-------------------
الحقيقة حقولها وبدون حرج
بﻻش ف كﻻمك يبقى فيه مرج
دايما تشوف الميزة عيب
وتمط ف كﻻاااااامك وتتعوج
====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
-------------------------
قال التاريخ واللغة..والدعوة كات عامه
آدم اصيل فى اللغة..حواء بدون ﻻزمه
هوه نقول ساقط..هيا نقول ساقطة!!
هوه نقول عالم..هى بقت عالمه !!
=====================
الشاعرة علا قنديل
------------------
ياآدم حعتب عليك والدعوة عامه
خلى كﻻمك موزون مش بﻻ ﻻزمه
وخليك عدل وبن اصول بكﻻمك
وبﻻش بعندك تعمل على الفاضي ازمه
======================
الشاعر ناجى عبد المنعم
------------------------
لمى ضفايرك من على كتاف الزمن
مابقاش بياكل من اﻻونطة والعفن
ﻻ بكلمة حلوة حتسحريه..وﻻ نرغما
يصبح اسيرك واتتى ليه خيط الكفن
======================
الشاعرة علا قنديل
------------------
ليه كﻻمك ليا هو الى مليان عفن
بيقولوا البنت دى دنيا مش كفن
وهنروح بعيد ليه
ضفاير ناعسه حكااايه عدى عليهازمن
=====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
----------------------
ياام الملاية اللف
مركونه ليه ع الرف
آدم زهد حسنك
وللا انت عقلك خف
========================
الشاعرة علا قنديل
--------------------------
مش عاوزه عليك أدور والف
فشر..لو قلت مركونه ع الرف
لو مش شايف ف حواء غير حسنها
يبقى بصراحه انت الى عقلك هف
======================
الشاعر ناجى عبد المنعم
----------------------
آدم اذا احترف الكتابة والأدب
يصنع تاريخ .. يرسى دعائم الأدب
حواء اذا ابتدت الكتابة والأدب
ابداعها بيكون فى الهوى .. قلة أدب
=====================
الشاعرة علا قنديل
--------------------
قلة أدب!! ياآدم يا أستاذ باﻷدب
وبتصنع تاريخ..وبترسى دعائم اﻷدب
ومتعرفش سكينة فؤاد وروزريوسف اساتذة اﻷدب
وغيرك كتب عن زينب وغيرها وخدوا جوايز باﻷدب
============================
الشاعر ناجى عبد المنعم
---------------------
انا كنت أكبر فيلسوف شاعر معافر فى الزمن
سقراط ارسطو افلاطون باخلق سياسات الوطن
عايش لوحدى بمفردى واما ابتديت اعشق قمر
عقلى اللى كان يوزن بلد من وكستى تاه واندفن
=========================
الشاعرة علا قنديل
------------------
يا آدم متمشيش عكس عقارب الزمن
احنا بنكمل بعض وبينا يحلى الوطن
لو عشت لوحدك من غير متعشق قمر
عقلك الى يوزن بلد يتوه..يموت..يندفن
=====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
----------------------
ازاى تكونى فى التاريخ كائن لطيف
وجميل قوى .. مخلوقه من ضلعى النحيف
وانتى النكد والغدر كان طبعك كده
هوه انتى مين ؟؟ ست الملاح وللا انتى اشكيف
=======================
الشاعرة علا قنديل
--------------------
اشكيف منك يقول يا لطيف
انا من ضلعك ووﻻ يوم بتنصف
انا كنت فاكره بكملك
قاسى..والنكد والغدر بيك يتوصف
=====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
-----------------------
سلمت ليك قلبى العنيد
وشموعى كات ليكى تقيد
طفيتى بالجهل الشموع
وسجنتى قلبى فى الحديد
===================
الشاعرة علا قنديل
-------------------
مهما عملت لك تقولى قلبى عنيد
نورت حياتك وتقولى شموعى تقيد
بعندك طفيت الشموع
وتسجن مشاعرى وتعيد وتذيد
===================
الشاعر ناجى عبد المنعم
----------------------
فكرت يوم ابنى المدينة الفاضلة
بالعلم والفكر القويم والمنقلة
وعشان ماتكمل قلت تسكنها امرأة
جابت عاليها واطيها وانهار الوله
=====================
الشاعرة علا قنديل
-----------------
خليك بأرض الواقع وبﻻش مفاضله
الحياة مش بالمسطرة والمنقله
ياما ممالك حكمتها امرأة
وآهى بلقيس ملكة سبأ حدوته منوره
====================
الشاعر ناجى عبد المنعم
------------------------
الست زى السوس بينخر فى العظام
تهدى تثور وتجننك بالنفصام
كل الصفات وضدها..ياللعجب
هيه كده ختى اسألوا اﻻستاذ عصام
==================
الشاعرة علا قنديل
--------------
لو تسألو اﻻستاذ عصام
يبقى اكيد هيحلى الكﻻم
وبصراحة ومن غير حسد
لما عرفته عشت معاه قصة غرام
======================


كلمات البحث

العاب ، برامج ، سيارات ، هاكات ، استايلات



ساعد في نشر والارتقاء بنا عبر مشاركة رأيك في الفيس بوك




lsh[gm auvdm p,g ( oghthj N]l ,p,hx ) fdk hgahuvdk kh[n uf] hglkul ,ugh rk]dg hglkul hgahuvdk oghthj auvdm ,hp] ,p,hx ,ugh




 توقيع : الشاعر ناجى عبد المنعم


رد مع اقتباس
قديم 12-06-2015, 05:28 PM   #2


الصورة الرمزية جمال مطاوع
جمال مطاوع غير متواجد حالياً

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 4
 تاريخ التسجيل :  Jun 2014
 العمر : 50
 أخر زيارة : 19-06-2016 (09:54 AM)
 المشاركات : 3,113 [ + ]
 التقييم :  35
 الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male
 MMS ~
MMS ~
 SMS ~
لوني المفضل : Orangered
افتراضي رد: مساجلة شعرية حول ( خلافات آدم وحواء ) بين الشاعرين ناجى عبد المنعم وعلا قنديل



استمتعنا بهذه المساجلة بين ادم وحواء
كما نتمني ان تكون حواء بيننا هنا
للاستاذ ناجي تحياتنا
والاستاذه علا تحياتنا
وشكرا


 
 توقيع : جمال مطاوع



رد مع اقتباس
إضافة رد

مساجلة شعرية حول ( خلافات آدم وحواء ) بين الشاعرين ناجى عبد المنعم وعلا قنديل


 
 
مواقع النشر (المفضلة)
 
 

 
 
الكلمات الدلالية (Tags)
مساجلة, المنعم, الشاعرين, خلافات, شعرية, واحد, وحواء, وعلا, قنديل
 
 

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مساجلة شعرية بين الشاعرين ناجى عبد المنعم و مرفت حمودة محمد أفندى افندينا لروائع الشعر و الأدب المنقولة 0 04-09-2014 10:18 PM
نص خطاب تأميم قناة السويس محمد أفندى تاريخ مصر المحروسة 0 26-07-2014 10:16 PM


 
 
الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
 
 


(عرض التفاصيل عدد الأعضاء الذين شاهدوا الموضوع : 3 (إعادة تعين)
, ,
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع
Facebook Comments by: ABDU_GO - شركة الإبداع الرقمية

Bookmark and Share

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML

الساعة الآن 10:06 AM

أقسام المنتدى

ركن المصرى افندينا الاسلامى | المنتدى الاسلامى العام | صوتيات و مرئيات اسلامية | ركن الاستعلامات و الطلبات و التنويهات | تنويهات و اشعارات المصرى افندينا الإدارية | طلباتك و اقتراحتك و تساؤلاتك دوت كوم | المصرى افندينا دوت كوم | ركن المصرى افندينا العام | دوار الاستقبال و الترحيب بالأعضاء | دوار التهانى و المباركات | دوار المواساة و التعازى | دوار المصرى افندينا العام | حوارات المصرى افندينا | اخبار مصر المحروسة والعالمية | وكالة المصرى افندينا للأخبار والجرائد والمجلات | ما تقوله وكالات الانباء العالمية | اخترنا لك من الاذاعة والتليفزيون | منتجع المصرى افندينا | نافذة من مصر المحروسة والعالم | حول العالم دوت كوم | ركن الصور و اللوحات العالمية | افندينا للفيديوهات و الافلام الوثائقية و التاريخية | معهد افندينا للطرب الاصيل و المعزوفات القيمة | افندينا شعبى و شبابى | افندينا للمسابقات و الالعاب | ركن النكات و الطرائف والعجائب | ركن الشعر و الأدب | دوار الشعر الفصيح | دوار الشعر العامى | افندينا للفضفضة و الخواطر | ركن القصص و الروايات | افندينا لروائع الشعر و الأدب المنقولة | ركن التاريخ | اطلالة على التاريخ الاسلامى | تاريخ مصر المحروسة | من تاريخ الأمم و الحضارات | ركن افندينا الصحي والطبي | سيرفرات المصرى افندينا المجانية اليومية | افندينا للستالايت و الفضائيات | معهد افندينا للعلم و المعرفة | ركن علوم الطبيعة | مكتبة المصرى افندينا | ركن التصميم و الفوتوشوب | ركن الفلاش و السويش ماكس | قاعة افندينا للبرامج و الشروحات التطويرية | قسم الهاكات و الأكواد و متطلبات المنتديات | ركن الصحة و العلاج بالاعشاب | ذوى الاحتياجات الخاصة | ركن التنمية البشرية | ركن الأسرة و المجتمع | ركن حواء | ديكورات افندينا | مطبخ افندينا | قاعة ادم | ركن الاطفال | الاقسام الادارية | الموضوعات المكررة و المحذوفة | الشكاوى | منتدى المشرفين | ادمن الموقع | دوار العمدة | دوار العمدة ~{((محمد أفندي))}~ | قهوة معاشاتى و مشاهداتى اليومية | الهلال الاحمر فى بورسعيد | الاشغال الفنية و الحرف و الصناعات اليدوية | البيئة و المجتمع | محكمة افندينا الغنائية | خواطر و اشعار محمد افندى | دوار ~{((محمد الهلالى))}~ | ركن المصرى افندينا للستالايت و الفضائيات والبرمجيات | كافيه المصرى افندينا | ملحمة أكتوبر شعب وجيش | بطولات وتضحيات جيل اكتوبر | يوتيوب وصور وثائقية | بطولات المخابرات العامة وحرب الجواسيس | قسم خاص للرسيفرات المتنوعة | استاد افندينا الرياضي | قسم الرياضة المصرية المحلية | الرياضات العالمية | قسم خاص بالسيارات والسباقات والدرجات النارية | المصارعة العالمية والبطولات الدورية | القلم الساخر وكتابات ومقالات للمشاهير | القسم الطبي العام | مصطبة افندينا للفضفضة | وكالة افندينا للدعاية والاعلان | قسم الاعلانات والدعاية المجاني | دوار ~{((سمير عثمان))}~ | معهد افندينا للعلوم و المعرفة | ركن علوم الفضاء والفلك | افندينا للمحمول والجوالات والهواتف | دوار العراقي ~{((بهجت الراوي))}~ | أسعار الذهب والعملات الاجنبية في مصر اليوم | ركن الفيديوهات للعلوم والمعرفة | افندينا للافلام الاجنبية والعربية بتحميل تورنت | افندينا للافلام الاجنبية | افندينا للافلام العربية | دوار ~{((الشاعر وليد حمدي))}~ | خيمة افندينا الرمضانية | المطبخ الرمضانى | مسابقات و فعاليات رمضانية | الاعجاز العلمي في القرآن الكريم | واحة الشيخ عبد الباسط عبد الصمد | واحة الشيخ محمد صديق المنشاوى | واحة الشيخ مصطفى اسماعيل | واحة الشيخ محمود على البنا | اعلانات شركات الاستضافة | خطبة الجمعة نصوص مكتوبة و جاهزة | جروب الجيش القطرى الحر | فيسبوكنا كلنا | قسم سيرفرات افندينا IPTV- WEBTV والمشاهدة عبر الانترنت | دوار الاستضافه والمدونات | دوار الوفاء فى افندينا | دوار همس قلوب | ركن افندينا لتعليم اللغة الانجليزية | دوار عدنان للفن والفنون |



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir
new notificatio by 9adq_ala7sas
Developed By Marco Mamdouh
HêĽм √ 3.1 BY: ! ωαнαм ! © 2010
This Forum used Arshfny Mod by islam servant

Security team

vEhdaa 1.1 by NLP ©2009

upmsha3ry

  تصميم ليدر ديزاين