منتديات المصرى افندينا  

العودة   المصرى افندينا > ركن الشعر و الأدب > افندينا للفضفضة و الخواطر
افندينا للفضفضة و الخواطر ركن مخصص للخواطر و الفضفضة .. خربش بقلمك و احكى لنا

الملاحظات

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع

قديم 02-11-2018, 10:59 PM
الشيخ محمد شرف غير متواجد حالياً
لوني المفضل Cadetblue
 فترة الأقامة : 1663 يوم
 معدل التقييم : الشيخ محمد شرف is on a distinguished road

اوسمتي

افتراضي مسرحية .. الدين المعاملة للكاتب الشيخ / محمد شرف الكراديسي

مسرحية .. الدين المعاملة
للكاتب الشيخ / محمد شرف الكراديسي
يفتح الستار على تربيزة طعام وعليها صحن به طعام مكشوف ، ويدخل أحمد ويتجه إلى الطعام .....
فاطمة " أخته الكبرى " : استنى يا أحمد ما تاكلش من الأكل ده .
أحمد .. مرتبكاً وبغضب .. : فى إيه يا فاطمة أنا جعان .
فاطمة : الأكل ده مكشوف وما ينفعش تاكل منه .
أحمد : مكشوف ولا مش مكشوف أنا جعان وهاكل منه وما يهمنيش أى حاجة وملكيش دعوة .
حنان " أخته الثانية " : إنت ما بتفهمش ، قلنالك إنه مكشوف ، يعنى ممكن تموت ، إنت ما بتسمعش الكلام ليه ؟
أحمد : ولا مكشوف ولا حاجة أنا عارف إنكوا عاوزين تاكلوه لوحدكم وأنا ما آكلش منه .
فاطمة : لا والله يا حبيبى إحنا خايفين عليك .
أحمد : ملكوش دعوة بيا أنا هاكل منه غصب عنكم .
... ويبدأ أحمد فى الأكل وأخواته يحاولن منعه دون فائدة ، وهو يأكل بنهم وبطريقة عشوائية مضحكة ...
أحمد : الله .. الله .. الأكل حلو خالص .. ناظراً إلى أخواته قائلاً لهما .. يعنى ما موتش ولا حاجة يا حاقدة منك لها .
... ثم يمسك ببطنه ويصرخ آآآآه ، آآآه .
فاطمة : إيه يا أحمد مالك ؟!
... تدخل الأم مسرعة قائلة : مالك يا ابنى .. مالك يا أحمد ، إيه اللى حصلك ، بتصرخ ليه ؟!
حنان : بيصرخ من بطنه لأنه طفس وأكل من الصحن اللى كان مكشوف على التربيزة .
... أحمد متألماً من بطنه ويصرخ ويقول : بطنى .. بطنى .. الحقونى ، الحقونى .. آآآه ، آآآه .
حنان : لازم يروح المستشفى يا ماما .
الأم : ربنا يسترها يا بنتى .. آآآه يا حبيبى يا ابنى .
... يخرج الجميع من على خشبة المسرح ، ثم يعودون بعد قليل ومعهم أحمد ...
فاطمة : حمدالله على سلامتك يا أحمد ، كان لازم تسمع كلامى أنا وأختك وما تاكلش من الأكل المكشوف .
أحمد : الحمد لله وتوبة ومش هعمل كدا تانى ، وأسف لكم كلكم .
الأم : يعنى خلاص اتعلمت الدرس يا أحمد ؟
أحمد : أيوة يا أمى اتعلمت الدرس وهوه إنى ما آكلش من أى أكل مكشوف خالص .
الأم : تمام كدا يا حبيبى ، وكمان تسمع كلام الأكبر منك .
أحمد : حاضر يا أمى ، واتعلمت كمان إنى أحافظ على صحتى لأنها هدية من عند ربنا .
الأم : ربنا يحفظك ويخليك يا حبيبى .
فاطمة : ولازم تتعلم كمان إن النظافة من الإيمان .
حنان : وتبطل طفاسة بقى ومش أى حاجة تاكلها من غير ما تعرف مصدرها .
أحمد : خلاص ، خلاص .. أنا اتعلمت الدرس .
... ثم فجأة يدخل اسماعيل " الأخ لأكبر لأحمد " من المدرسة ...
اسماعيل : السلام عليكم يا جماعة ، إنتوا كنتم فين ، أنا جيت من شوية ومش لاقيتكم هنا ، ولقيت البيت مقفول .
الأم : كنا فى المستشفى بأخوك أحمد .
اسماعيل : ليه خير ؟
الأم : أكل من أكل مكشوف وبطنه وجعته .
حنان : ههههههههههه وروحنا وعملناله غسيل معدة ، يارب يحرم ياكل أى أكل مكشوف بعد كدا .
اسماعيل : أخويه صغير يا جماعة بس عنيد حاولوا تعلموه بس بشويش .
الأم : حاضر يا ابنى ، والحمد لله ربنا سترها وعَدَتْ على خير .
... ثم يدخل الأب ملقياً السلام على الجميع ...
الأب : السلام عليكم يا أولاد .
الأولاد : وعليكم السلام يابابا .
الأب : أنا جاى من الشغل تعبان وعاوز أتغدى ، وبعدها أريح ليا شوية .
الأم : حاضر يا سى فؤاد ، بس لسة هجهز لك الغدا .
فؤاد : لسة هتجهزى ؟!
الأم : أيوة لأننا كنا فى المستشفى .
فؤاد : يا ساتر يارب ، ليه خير .
الأم : أبداً أحمد أكل من أكل كان مكشوف وبطنه وجعته وروحنا عملناله غسيل معدة وربنا سترها .
فؤاد : ليه كدا يا ابنى إنت ما تعرفش إن الأكل المكشوف ممكن يسبب لك تسمم .
أحمد : مبنسماً .. ما خلاص خلصنا يا فؤاد هههههههههه إنتوا هتعملوها حكاية ، أنا خلاص اتعلمت الدرس .
الأب : ضاحكاً بصوت عالى قائلاً : ماشى يا أحمد ، يارب تكون اتعلمت الدرس كويس ... ثم ينظر الأب لولده اسماعيل موجهاً له الكلام ... وإنت يا اسماعيل روحت المدرسة النهاردة ؟
اسماعيل : أيوة يا بابا .
الأب : وأخدت إيه النهاردة ، ورينى أشوف كدا على ما أمك تجهز الغدا .
اسماعيل : أخدنا النهاردة درس فى التربية الإسلامية بس جميل جداً .
الأب : عن إيه ؟
اسماعيل : عن الرحمة ومساعدة الضعفاء .
الأب : جميل جداً واتعلمت منه إيه ؟
... وفجأة يطرق الباب ويقوم اسماعيل ليفتح الباب ، ويدخل زملاءه ... هانى ومحمود ومحمد ويلقون السلام .. فيرد الأب عليهم السلام مرحباً بهم .
هانى : إزيك يا عمى
الأستاذ فؤاد : إزيك يا هانى ، والدك عامل إيه ؟
هانى : تمام يا عمى ، بيسلم على حضرتك .
الأستاذ فؤاد : ابقى سلملى عليه ، دا وحشنى خالص .
هانى : حاضر يا عمى ، أنا عارف إنكم أصحاب ، وكمان كنتم زملاء دراسة .
الأستاذ فؤاد : أيوة يا ابنى ، والدك من الناس المحترمين .
هانى : أشكرك يا عمى .
الأستاذ فؤاد .. مستدركاً كلامه وناظراً إلى محمود ، قائلاً له : وإنت يا محمود أخبارك إيه ؟
محمود : تمام يا عمى ، إحنا جايين نراجع دروسنا مع اسماعيل وأسفين إننا جايين فى وقت مش مناسب بس غصب عننا علشان عندنا مذاكرة تانية بالليل علشان عندنا اختبارات بكرة إن شاء الله .
الأستاذ فؤاد : لا يا ابنى ما تقولش كدا ، دا البيت بيتكم وكلكم أولادى ،، وبعدين ساكت ليه يا محمد ؟
محمد : أبداً يا عمى ، مستنى هانى ومحمود يخلصوا كلام مع حضرتك علشان أبلغك باللى بابا قالى أبلغه لحضرتك .
الأستاذ فؤاد : خير يا محمد .
محمد : بابا بيقول لحضرتك مش تنسى تيجى بكرة إن شاء الله حفلة خطوبة أختى ، ومعلشى كان نفسه يجيلك بنفسه لكنه مشغول خالص .
الأستاذ فؤاد : ما شاء الله ، ما شاء الله ، لا يا حبيبى ولا يهمك أنا عارف إنه لوحده وكل حاجة على دماغه ، بلغه سلامى ، وقوله عمى فؤاد بيقولك حاضر وبيقولك ألف مبروك .
محمد : الله يبارك فى حضرتك يا عمى .
الأستاذ فؤاد : ما قولتليش يا محمد ، أختك اتخطبت لمين ؟
محمد : اتخطبت للأستاذ عواد مدرس اللغة العربية عندنا فى المدرسة .
الأستاذ فؤاد : ما شاء الله ، ما شاء الله ، وأختك معاها شهادة إيه ؟
محمد : أختى معاها كلية دراسات اسلامية .
الأستاذ فؤاد : ما شاء الله ، عقبالكم يا أولاد .
الأولاد جميعاً : ربنا يخليك يا عمو .
الأستاذ فؤاد : طيب كلمونى عن درس التربية الإسلامية اللى أخدتوه النهاردة ، وإزاى استفدتم منه .
هانى : كان درس جميل خالص يا عمى .
الأستاذ فؤاد : إزاى يا هانى .
هانى : المدرس شرح لنا إزاى نقوم بمساعدة الآخرين ، وإزاى ننشر الرحمة فى المجتمع بين الناس .
الأستاذ فؤاد : عظيم ، عظيم جداً .
محمود : تعرف يا عمى أنا النهاردة وأنا راجع من المدرسة مع أصحابى حاولت أطبق اللى أخدته فى المدرسة على الطبيعة .
الأستاذ فؤاد : إزاى يا محمود .
محمود : وأنا راجع من المدرسة لقيت راجل كبير فى السن وكمان كفيف ، ومش عارف يوصل بيته وساعدته أنا وأصحابى لحد ما وصلناه لبيته .
الأستاذ فؤاد : كويس خالص يا محمود ، ربنا يجازيك كل خير .
محمد : فعلاً يا عمى أنا كنت مع محمود ساعتها ، والراجل دعا له وقال : " يارب اجعل له من يعينه عند كبر سنه " .
الأستاذ فؤاد : فعلاً يا حبايبى ، وإيه كمان .
اسماعيل : تعرف يا بابا ، أنا كنت مع أصحابى ساعتها .
الأب : معقول يا اسماعيل .
اسماعيل : أيوة يا بابا ، وكمان الراجل الكفيف ده لما وصلناه حاول يدخلنا بيته علشان يقوم معانا بالواجب .
الأب : وعملتوا إيه .. دخلتم ؟!
اسماعيل : لا يابابا .. بصراحة اتكسفنا .
محمد : بس الراجل شكرنا وقال : تعرفوا يا ولاد إن أنا لما كنت فى سنكم وكنت بشوف ، كنت دايماً أساعد الناس الكبار ، علشان كدا ربنا بعت ليا اللى يساعدنى لما كبرت .
الأستاذ فؤاد : طبعاً ياولاد رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم قال : " ما أكرم شابٌ شيخاً لسنه إلا قيض الله له من يكرمه عند سنه " صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم .
الأولاد جميعاً : صلى الله عليه وسلم .
الأستاذ فؤاد : بارك الله فيكم يا حبايبى .
.... ثم يخرج الجميع من على المسرح ويدخل مجموعة من الأولاد .. بنين وبنات .. ويدخلون فصل دراسى فى مدرستهم فى المرحلة الإعدادية ، ويجلسون ويدور بينهم هذا الحوار ...
على شاب ملتزم محدثاً زميله الذى يجلس بجواره : لحد إمتى هنفضل كدا .
وائل باستهزاء : كدا إزاى ياشيخ على .
على : هتفضل مدارسنا مختلطة والبنات مع البنين .
وائل مبتسماً : على ما ربك يسهل .. إنت ما تعرفش أحوال البلد اليومين دول ؟
على : لأ ما أعرفش .
وائل : ما إنتوا مش عايشين فى الدنيا ههههههههههه .
على : مش عايشين إزاى .. ما إحنا مكويين من الغلاء فى الأسعار دا ناقص يبيعوا لنا الهوى اللى بنتنفسه .
وائل : يا عم ارحم شوية ، البلد بتتبنى من جديد ، بلدنا كانت منهارة ، ومحتاجة مشاريع وكبارى واستصلاح أراضى وغيره وغيره .
على : وهنفضل كدا لحد إمتى ؟
وائل : لازم نصبر شوية والريس قال كدا .
على : هههههههه موت ياحمار .
وائل : لا والله يا على ، هانت ، وخير دليل على كلامى المشاريع العملاقة اللى بدأت تظهر ونشوفها على أرض الواقع .
على : الناس جعانة يا حبيبى ، إنت بتتكلم على مشاريع إيه ، الناس عاوزة المم يا صديقى .
وائل : لازم نفهم كويس إن القيادة بتعمل لمصلحتنا ولمصلحة البلد ، ولو هندور على المم بس يبقى زينا زى الحيوانات بل أضل سبيلاً وهنتأخر زيادة عن ركب التقدم ، وبعدين هانت يا صديقى ، ولازم تغير مفهومك عن البلد وتقف معانا علشان نساند الريس ونعدى المرحلة دى .
على : يمكن يكون عندك حق وربك يسهل الأمور ... بس قول يارب .
... وأثناء الحوار ... نجد بعض الزميلات فى نفس الفصل يجلسن ويدور بينهن هذا الحوار ...
إيمان جالسة ترسم على الديسك بقلم جاف .
هدى : إنتى بتعملى إيه يا إيمان ؟
إيمان : بعمل إيه إزاى ، إنتى مش شايفة ولا إيه ؟
هدى : للأسف شايفة ومش مصدقه .
إيمان : مش مصدقه إيه يا ست هدى .
هدى : إنتى بترسمى بالقلم الجاف على الديسك وبتشوهى منظره .
إيمان : بشوه منظره !! دا أنا برسم منظر طبيعى جميل .
هدى : أنا عارفه إنك موهوبة فى الرسم بس اللى إنتى بتعمليه ده غلط .
مريم زميلة أخرى تتدخل فى الحوار : هدى عندها حق يا إيمان ، فعلا اللى إنتى بتعمليه غلط وأكبر غلط كمان .
إيمان : وحياتك يا هدى سيبينى فى حالى وخليكى إنتى ومريم فى حالكم .
هدى ناظرة إلى جميع الزملاء : ينفع كدا يا جماعة اللى إيمان بتعمله ده .
الجميع : لا ما ينفعش .
إيمان : والله كل واحد وكل واحدة يخليه فى حاله وملهوش دعوة بيا .
مريم : لا يا إيمان .. لازم نحافظ على نظافة مدرستنا .
إيمان : وحياتك إنتى وهيا تخليكم فى حالكم وتسيبونى فى حالى .
هدى : على فكرة يا إيمان أنا عاوزة أسألك سؤالين .
إيمان : اتفضلى يا ست هدى ما هى الحكاية نقصاكى .
هدى : من غير عصبية يا حبيبتى .. إنتى لما جيتى فى أول السنة الديسك بتاعك كان نضيف ولا مش نضيف ؟
إيمان بإرتباك : أيوة كان نضيف .
هدى : أنا حبيت أعرف بس .
إيمان : وإيه بقى السؤال التانى يا ست هانم .
مريم : لو سمحتى يا هدى أنا ممكن أسأل السؤال التانى لها .
هدى : اتفضلى يا مريم .
إيمان : ههههههههه والله عال .. ما الحكاية نقصاكم إنتوا كمان ... اتفضلى يا ست مريم اسألى .
مريم : من غير زعل يا إيمان ، إفرضى مثلاً يعنى إنى لو جيت بيتكم ورسمت على الجدران من الداخل وشوهت الدهانات اللى مدهونة هتعملى إيه ؟
إيمان تضحك بسخرية وتقول لمريم : كنت طحنتك طبعاً ، وعلقتك فى السقف مكان الأباجورة ، إنتى بتستهبلى ولا إيه .
مريم مبتسمة : يا سلام ليه بقى ؟
إيمان : عاوزة توسخى بيتنا وأسيبك .
مريم : أهو لازم برضه تحافظى على نظافة مدرستك زى ما بتحافظى على نظافة بيتك .
إيمان : والله عندك حق يا مريم إنتى وهدى ، وعندكم حق كلكم وأنا أسفة ومش هعمل كدا تانى ، وهنضف الديسك وهخليه أنضف من الأول .
هدى : برافوا عليكى يا إيمان ، بالفعل لازم نحافظ على نظافة مدرستنا .
مريم تخرج ورقة من حقيبتها وتعطيها لإيمان وتقول لها : خدى يا إيمان الورقة دى وارسمى عليها اللى إنتى عاوزاه لأنى عارفة إنك موهوبة ومش لازم ندفن مواهبك ، ولازم نظهرها بس بالشكل الصح .
إيمان : شكراً يا مريم ، وشكراً لكم جميعاً يا حبايبى .
وهنا يدخل الأستاذ عواد مصفقاً بيديه وملقياً على الجميع السلام .
الأستاذ عواد : السلام عليكم يا أولاد .
الأولاد جميعاً يقفون ويردون السلام : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .
الأستاذ عواد : أنا سعيد جداً بما حدث ، أنا كنت واقف خارج الفصل وكنت أراقب ما يدور بينكم من حوار ، وسعدت سعادة بالغة بما سمعته ورأيته منكم ، بالفعل يا أولاد ، اللى شوفته النهاردة من تقويم لأخطاء البعض باللين والنصح والإرشاد يدل على وعى كامل من بعضكم وإن جهل البعض فالبعض الآخر يقومه بالموعظة الحسنة ، أشكركم جداً يا أولاد .
الطلبة جميعاً : العفو يا أستاذ ، تلامذة حضرتك .
الأستاذ عواد : كدا تمام ولازم نعرف جميعاً إن القرآن الكريم وصانا بكدا وكمان رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم وصانا بكدا ، ولازم نعرف يا أولاد إن دينننا .. دين إيه يا أولاد .
الطلبة جميعاً : ديننا دين المعاملة يا أستاذ .
الأستاذ عواد : عظيم جداً يا أولاد .
ويغلق الستار .

كلمات البحث

العاب ، برامج ، سيارات ، هاكات ، استايلات

ساعد في نشر والارتقاء بنا عبر مشاركة رأيك في الفيس بوك

lsvpdm >> hg]dk hgluhlgm gg;hjf hgado L lpl] avt hg;vh]dsd lpl] lsvpdm hgluhlgm hg]dk hgado

توقيع : الشيخ محمد شرف

مسرحية .. الدين المعاملة للكاتب الشيخ / محمد شرف الكراديسي